گزارش فعالیت انجمن پزشکان عمومی لاهیجان، سیاهکل، آستانه و کیاشهر در تابستان ۱۳۹۷

جلسات هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی در لاهیجان به صورت ماهانه برگزار می۲شود. عمده فعالیت‎های هیات مدیره در سال جاری نقد و بررسی تعرفه خدمات سرپایی پزشکان عمومی در بخش خصوصی، پی‌گیری مطالبات و بررسی مشکلات پزشکان اورژانسها و پزشکان خانواده، و تشکیل کمیته‌های انجمن (آموزش، پزشک خانواده، رفاهی، درمانگران اعتیاد، تشکیلات، پوست و پزشکان اورژانس) بود.

بابت استفاده از سالن همایش نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل در سال ۱۳۹۷ برای برگزاری ۷ روز برنامه آموزش مداوم مبلغ ۴ میلیون تومان از طرف انجمن به عنوان هدیه به نظام پزشکی برای برگزاری مراسم بزرگداشت زنده‌یاد دکتر وارسته  پرداخت شد.

مصوب شد با دعوت از روسای شبکه‌های بهداشت و درمان لاهیجان، سیاهکل و آستانه در نشستی با ایشان درباره مسائل همکاران هم‌اندیشی شود.

در مورد تبلیغات غیرمجاز آرایشگاه‌های شهر در زمینه پوست و زیبایی از جمله لیزر الکس و… مصوب شد با ارایه مستندات از طریق نظام پزشکی موضوع پی‌گیری شود.

پیشنهاد برگزاری نشستی با انجمن پزشکان عمومی رشت و فعالین صنفی استان از فومن و صومعه‌سرا و لنگرود و رودسر به دعوت انجمن لاهیجان مطرح و تصویب شد. هدف از برگزاری این نشست بررسی مشکلات مطب‌های شبانه‌روزی‌ها و همکاران شاغل در اورژانس‌ها و مشکلات پزشکان عمومی فیلد پوست و تدارک برای تشکیل جلسه شورای هماهنگی استان مطرح شد. در ادامه  تصویب شد پس از هماهنگی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور نمایندگان از شهرستان‌های مختلف استان، روسای شبکه‌های بهداشت، روسای بیمارستان‌ها و نمایندگانی از پزشکان عمومی شهرستان‌ها در بخش خصوصی، اورژانس بیمارستان‌ها، پزشکان خانواده و… برگزار شود.

برای تجلیل و قدردانی از زحمات همکاران پزشک عمومی، آقای دکتر علیرضا (مهران) اسماعیل‌زاده انتخاب شد و در جشن روز پزشک با اهدای لوح از ایشان تقدیر شد.

برای احیای برنامه‌های دورهمی، مقرر شد در صبح روز جمعه ۶/۷/۹۷ برنامه صبحانه دورهمی با مدیریت دکتر تحویلداری، مسوول کمیته رفاهی و گردشگری انجمن برگزار شود.

نشست‌های هم‌اندیشی و هماهنگی با همکاران در بخش خصوصی و دولتی و نماینده مجلس از دیگر فعالیت‌های انجمن در این مدت بود که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

نشست انجمن با همکاران اورژانس بیمارستان‌ها و نماینده مجلس

در این نشست که در عصر پنجشنبه ۲۷ /۲ /۹۷ در دفتر نظام پزشکی لاهیجان برگزار شد؛ مشکلات اورژانس‌ها و درخواست‌های همکاران شاغل در این مراکز به شرح زیر اعلام شد:

  1. کمبود پزشک و بالتبع افزایش بار کاری و به دنبال آن کاهش کیفیت خدمات ارایه شده
  2. نبود منشی و نیروی انتظامات متبحر و کارآزموده در تامین نظم و امنیت اورژانس
  3. فضای فیزیکی نامناسب در اورژانس‌ها
  4. عدم وصول مطالبات از دی ماه ۱۳۹۵ اعم از کارانه و حق پرکیس
  5. کمبود تخت برای پذیرش بیماران نیازمند به بستری
  6. نبود هماهنگی لازم بین بیمارستان‌های مرکز استان به منظور پذیرش بیماران ارجاعی از بیمارستان‌های شهرستان
  7. نبود اتاق استراحت و سرویس بهداشتی مناسب برای پزشک کشیک در بیمارستان الغدیر سیاهکل
  8. درخواست همکاران مبنی بر قرار گرفتن پزشکی اورژانس در زمره‌ي مشاغل سخت و زیان‌آور
  9. دکتر نیکفر ضمن تایید نظر همکاران در مورد لزوم برقراری امنیت و تایید سختی‌کار این همکاران قول پی‌گیری مطالبات به شرح زیر را متعهد شد:
  10. تشکیل جلسه با ریاست یا معاونین محترم دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد مطالبات معوقه همکاران با حضور نمایندگان پزشکان
  11. تشکیل جلسه با ریاست محترم شبکه بهداشت لاهیجان و آستانه و سیاهکل در مورد چگونگی تامین امنیت شغلی در فضای بیمارستان‌ها
  12. پی‌گیری مطالبه‌ی پزشکان شاغل در بیمارستان‌ها برای قرار گرفتن این شغل در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور

 

نشست هماهنگی با پزشکان بخش خصوصی و دولتی

همچنین نشست هماهنگی هیات مدیره انجمن با پزشکان شاغل در اورژانس بیمارستان‌ها، مطب‌های خصوصی و شبانه‌روزی‌ها در روز یکشنبه ۱۳ /۳/ ۹۷ در دفتر انجمن برگزارشد.

در این نشست مشکلات ناشی از تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان از بیمه‌های درمانی  و همچنین تاخیر بسیار در پرداخت حق‌الزحمه همکاران پزشک شاغل در اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی مطرح شد. مصوب شد تا درخواست مطالبات به‌صورت کتبی و با واسطه نماینده محترم از مراجع مربوط مطرح شود و آقای دکتر طاهر قاسمی مسئول پیگیری این مکاتبات باشند.

دکتر مهران قسمتی‌زاده پیشنهاد انجام مکاتبات برای تبین کار پزشکان شاغل در مراکز اورژانس، به‌عنوان شغل زیان‌آور و سختی کار را مطرح کردند. تصمیم بر این شد با انجمن مرکزی پزشکان عمومی کشور و معاونت حقوقی آن نهاد هماهنگی و تبادل نظر شود و ضمن مطرح کردن ادله مناسبت برای زیان آور بودن شغل پزشکان در مراکز اورژانس مکاتبات لازم در این خصوص با نهادهای تصمیم گیرنده انجام شود.

پشنهاد شد با توجه با تاخیر بسیار در پرداخت مطالبات پزشکان از بیمه های درمانی و بیمارستان ها و به منظور حساس کردن مسئولان نسبت به تاثیر سوء آن بر معیشت پزشکان ، مکاتباتی با استانداری ، فرمانداری و سایر مسئولان استانی انجام شود.

به دنبال تغییر تعرفه ویزیت و خدمات پزشکی در سال ۹۷، با هدف هماهنگی در دریافت حق الزحمه پزشکان در شهرهای تابعه تبادل نظر شد و تعرفه خدمات و ویزیت پزشکان عمومی بر اساس مصوبه هیات وزیران تعدیدل و به مطب‌ها ارسال شد.