گزارش: دکتر نیکو مستوفی

در پی طرح تحول سلامت و افزایش بار کاری غیرمتعارف در بخش اورژانس بیمارستان‌های دولتی، شرایط به گونه‌ای پیش رفت که منجر به عدم رضایت پزشک و بیمار گردید. از یک‎سو پزشکان با ازدیاد مراجعات مواجه شده‌اند و از سوی دیگر کمبود تعداد پزشک و امکانات، فرصت خدمات‌رسانی با کیفیت را از ایشان سلب نموده‌است. در برابر این حجم بالای کار، داستان معوقات مالی هم مزید بر علت شده و منجر به نارضایتی شغلی بین پزشکان شاغل در اورژانس شده‌است.

از نگاه دیگر، بیماران هم از صف‌های طولانی انتظار و کمبود امکانات و دریافت خدماتی نه‌چندان مطلوب شاکی هستند.

نارضایتی دو سوی طیف درمان، سازمان نظام‌پزشکی لاهیجان را برآن داشت تا به امید یافتن گوشی شنوا و دستی توانا، در کنار همکاران شاغل در اورژانس قرار گیرد. در این راستا با مسئولین دانشگاه متبوع مکاتباتی صورت گرفت و جلساتی برگزار شد و در ادامه‌ی پیگیری‌ها، این بار نظام‌پزشکی لاهیجان روز یکشنبه ۱۸/۰۹/۹۷، نشستی با دکتر ذبیح نیکفر، نمایندهی محترم شهرستان لاهیجان-سیاهکل ترتیب داد.

در این جلسه که رییس شبکه‌ی بهداشت شهرستان لاهیجان، رییس نظام‌پزشکی لاهیجان-سیاهکل و اعضای هیئت مدیره، روسا و نمایندگان از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، همکاران دادسرای انتظامی نظام پزشکی، تحریریه‌ی نشریه‌ی ندای سپید، مدیر عامل صندوق تعاونی اعتبار نظام‌پزشکی و همکاران شاغل در اورژانس حضور داشتند؛ دکتر مهران قسمتی‌زاده، رییس نظام‌پزشکی، ضمن تبیین مشکلات جاری در اورژانس‌ها گفت: «این جلسه را تشکیل دادیم تا با کمک همه‌ی آنهایی که ذی‌نفع و صاحب‌نظر هستند به دنبال راه‌حلی برای برون‌رفت از مشکل باشیم. هرچند که مسلماً این راه‌حل یک راه‌حل اجرایی نخواهد بود که سریعاً به نتیجه برسد، ولی احتمالاً از این جلسه می‌توان به کانال‌هایی رسید که مشکلات این بخش از خانواده را پیگیری کنیم. امیدواریم پس از پیگیری شما]دکتر نیکفر[ بتوانیم نتیجه را ببینیم، چون ما حداقل در این مورد ۶ ماه است که درگیریم و از به‌وجودآورندگان این مشکل درخواست راه‌حل کردیم، که به نتیجه‌ای نرسیدیم.»

سپس از دکتر نیکفر خواسته شد که هم به عنوان نماینده و یک فرد حقوقی و هم به عنوان یک فرد حقیقی و در کسوت پزشک، زبان گویای جامعه‌ی پزشکی شهرستان نزد مسئولین ذی‌ربط گردد و مطالبات‌شان را پیگیری کند.

در ادامه دکتر قسمتی‌زاده از همکاران شاغل در اورژانس خواست گزارشی از وضعیت موجود بدهند و از روسای بیمارستان‌ها هم دعوت کرد که مشروح مشکلات‌شان را بیان کنند.

دکتر شهرام آکسته پزشک شاغل در اورژانس بیمارستان ۲۲آبان لاهیجان ضمن تشکر از تشکیل جلسه گفت: «طی ۴ مورد نامه‌ی کتبی و چندین مرتبه تماس تلفنی، تقاضای دریافت نیرو داده شده که متاسفانه راه به جایی نبرده‌است. ۱ نیرو به لاهیجان داده‌اند که با توجه به پایان طرح همکار فعلی بیمارستان، عملاً همان روند سابق ادامه خواهد یافت. در بازدیدی که اخیراً آقای دکتر آشوبی داشتند؛ مشکل کمبود نیرو را به ایشان هم گفته‌ام.» دکتر آکسته افزود: «طی یک شیفت ۶ ساعته در یک روز به طور متوسط ۸۰ مریض ویزیت می‌شود که در روزهای شلوغ این میزان به  ۱۲۰ ویزیت هم می‌رسد که در کنار این حجم از مراجعات، کدهایی داخل بخش و «کد احیا» نیز بر عهده‌ی ما خواهد بود. از طرفی مطالبات ما از مهر ۹۶ پرداخت نشده‌است. البته دکتر آشوبی در همین بازدید قول دادند که  ۸۰ درصد از کارکرد Pre case  را تا پایان آذرماه پرداخت نمایند. ما انتظار داریم که اگر قولی داده می‌شود، اجرا هم بشود.»

دکتر احمد طاهرقاسمی، پزشک شاغل در اورژانس بیمارستان سیدالشهدا گفت: «از مسئولین دلخور هستم، زیرا توقع دارم نگاه آن‌ها به پزشک شاغل در اورژانس نسبت به پزشک شاغل در بخش بهداشت فرق کند، زیرا ما حتی ۱ ساعت هم قادر به خالی گذاشتن پست خود نیستیم، این در حالی‌است که پزشک شاغل در درمانگاه به راحتی می‌تواند در محل کار حاضر نشود. بنابراین در هر اورژانس حداقل ۶ نیرو می‌بایست وجود داشته‌‌باشد. بارها تقاضای مرخصی بدون حقوق کرده‌ام که موافقت نشده‌است. از طرفی استان‌های دیگر برای خدمات خود ساعتی پول دریافت می‌کنند و پزشک می‌داند فعالیت و کشیک‌اش درآمدزا خواهد بود، ولی در گیلان چنین نیست.»

در ادامه، دکتر ارشاد رییس بیمارستان ۲۲آبان مشکل اصلی را مسئله‌ی مالی دانست و اضافه کرد با توجه به کم‌بودن تعرفه‌ها، افزایش نیرو و به دنبال آن کاهش مراجعات به پزشک، کمبود درآمد پزشکان را در پی دارد. از سوی دیگر اورژانس بیمارستان ۲۲آبان اشکال ساختاری و تجهیزاتی دارد که امید داریم با پیگیری‌های دکتر نیکفر مسئله‌ی مالی و تامین تجهیزات مرتفع شود تا بتوانیم در اورژانس جان بسیاری از بیماران را نجات دهیم و عوارض بعدی بیماری را به حداقل برسانیم.»

آقای دکتر لاجوردی رییس بیمارستان سیدالشهدا، لاهیجان را قطب درمان شرق گیلان خواند و گفت: «ادغام بیمارستان سیدالشهدا و ۲۲آبان در بیمارستان پیروز نه تنها مشکل اورژانس‌ها را حل نمی‌کند، بلکه با کمبود اتاق عمل هم مواجه خواهیم شد و عملاً مشکلات حال حاضر اورژانس‌ها را تکرار خواهیم کرد. ما امیدواریم که بتوانیم بیمارستان سیدالشهدا را به عنوان مرکز گوش‌و‌حلق‌و‌بینی و چشم ارتقا دهیم.»

خانم دکتر دشتی رییس بیمارستان الغدیر سیاهکل از وضعیت بیمارستان محل فعالیت خود گله‌مند کرد و افزود:« پزشکان ما عملاً ۱۶۲ ساعت کشیک می‌دهند و از آن‌جایی که پزشک آنکال نداریم، عملاً تمام مسئولیت بیمار با پزشک اورژانس خواهد بود. از طرفی تجهیزات ما برای اورژانس سرپایی است و قادر به پوشش بیماران ترومایی نیستیم، چون حتی آمبولانس هم نداریم.» وی افزود:« بیمارستانی که ساخته شود و عملاً هیچ امکاناتی نداشته‌باشد در واقع ظلم به مردم آن منطقه است.»

خانم دکتر رضایی رییس شبکه‌ی بهداشت‌و‌درمان لاهیجان ضمن تقدیر از همکاران شاغل در اورژانس، کار آن‌ها را ازخودگذشتگی خواند و گفت: بارها کتبی و شفاهی پیگیر مطالبات و تامین نیرو برای این عزیزان بود‌ه‌ام و همچنان در کنار این همکاران خواهم بود.» وی در مورد بیمارستان الغدیر سیاهکل گفت: «با افتتاح بیمارستان پیروز قرار است پزشکان متخصص کشیک در بیمارستان پیروز، بیمارستان الغدیر را نیز تحت پوشش داشته‌باشند.»

دکتر ولی‌زاده به نمایندگی از بیمارستان خصوصی میلاد گفت: مشکلات ما عمدتاً برمی‌گردد به وضعیت بیمه‌ها و پرداختی آن‌ها. بیمه‌ی تامین‌اجتماعی ۱۰ ماه است که به مطب‌ها و بیمارستان‌ها پرداختی نداشته‌استکه با توجه به افزایش قیمت تجهیزات، زیان وارده قابل پیش‌بینی است. از طرف دیگر مطابق با قانون بیمه، برای خدمات بیمه سقف تعیین شده‌است که اصلاً توجیه ندارد. من در صحبتی که با مدیر کل بیمه داشتم، عنوان کردم که چگونه می‌توان به بیماری که به دلیل MI در CCU بستری است، روز سوم بگویم ببخشید سقف بیمه شما پر شده‌است و باید بروید!؟ چگونه به بیماری که با سکته‌ی مغزی(C.V.A) یا خونریزی فعال گوارشی(Active GI.Bleeding) به اورژانس مراجعه می‌کند؛ بگویم سقف بیمه‌ی بیمارستان پر شده و از پذیرش شما معذوریم؟! این قوانین با ذات درمان منافات دارد.»

دکتر خائف نماینده‌ی بیمارستان خصوصی شفا ضمن تاکید بر مشکلاتی که قانون سقف بیمه‌ها ایجاد می‌کند، افزود:« با این قانون اورژانس‌های بیمارستان‌های خصوصی قادر به پذیرش عمل‌های جراحی اورژانس نخواهند بود، چون سقف بیمه‌ها عملاً کفاف جراحی‌های elective و غیراورژانس بیماران بستری در بیمارستان را نخواهد داد، چه رسد به پذیرش جراحی‌های اورژانس.»

دکتر مشفقی دادستان دادسرای نظام پزشکی لاهیجان گفت:« مشکل ما ساختاری است. سال‌هاست که مشکل ما حل نشده رها می‌شود و ما فقط به طرح مشکل می‌پردازیم. اشکال از نحوه‌ی مدیریتی است که با سیاست راه بیانداز، بعد جا بیانداز کارها را پیش می‌برند.»

دکتر شکوهی مدیرعامل شرکت تعاونی‌اعتبار نظام‌پزشکی، به قانون حبس پزشکان که در سال ۹۲ تصویب و سپس تعلیق شد؛ اشاره کرد و  خطاب به دکتر نیکفر گفت: «متاسفانه مجدداً ریاست قوه‌قضائیه با همکاری کمیسیونی در حال تدوین این قانون است. از آن‌جایی‌که شما پزشک هستید و خانه‌ی اول و آخر شما مطب است و قصور هیچ پزشکی عمدی نیست؛ لطفاً این مسئله را پیگیری نمایید تا تبعات آن دامن‌گیر جامعه‌ی پزشکی نشود.»

دکتر هادی اخوت‌پور نماینده‌ی داروسازان در هیئت مدیره به عدم قرارداد بیمه سلامت با داروخانه‌های تازه تاسیس اشاره کرد و گفت:« این موضوع توجیه درستی ندارد چون منجر به افزایش بار مالی بیمه‌ها نخواهد‌شد، زیرا تعداد بیماران ثابت است و با افزایش تعداد داروخانه‌ها، تعداد بیماران که افزایش نمی‌یابد و در نهایت بیمار به دلخواه خود دارو را از یک داروخانه تهیه می‌کند.»

در پایان دکتر ذبیح نیکفر ضمن تایید مشکلات موجود گفت: «در مدت خدمتم همواره مشکلات مطروحه را منتقل و پیگیری کرده‌ام و از نظرات کارشناسانه‌ی همکاران نهایت بهره را برده‌ام.» نماینده‌ی مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس افزود: «برای آن‌که مشکلات شهرستان از سوی مسئولین لمس شود و از نزدیک شاهد معضلات باشند؛ از رییس کمسیون بهداشت مجلس، دکتر شهریاری دعوت به عمل آورده‌ام به منطقه سفر کند که این امر روز چهارشنبه ۲۱/۹/۹۷ محقق می‌شود.»

دکتر نیکفر در پایان به موضوع معوقات مالی اشاره نمود و آن را با شدت و ضعف، مشکلی سراسری خواند و افزود:« طی پیگیری‌های قبلی توانسته‌ام دستور پرداخت بخش از معوقات تامین اجتماعی را از مرحوم نوربخش بگیرم. برای حل مشکلات بیمه‌ی سلامت هم قول‌های شفاهی گرفته‌ام که در پی مکاتبات هستیم تا دستور نهایی آن‌ها صادر شود.»