جشن روز پزشک،

روز تجلیل از پزشکان

روز  همبستگی

مراسم روز پزشک برای اولین بار در لاهیجان در فقدان زنده‌یاد دکتر علیرضا وارسته برگزار شد.

مراسم روز پزشک سال ۱۳۹۷ سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل با حضور اعضای این سازمان با دو هفته تاخیر در چهارشنبه شب ۱۴ شهریور در مجتمع پذیرایی پارس لاهیجان برگزار شد.

در این مراسم که برای اولین بار بدون حضور دکتر وارسته رییس گرانقدر ۶ دوره‌ی سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل برگزار شد، مجری مراسم دکتر اردشیر شهریزاد ضمن زنده داشتن یاد خاطره شادروان دکتر وارسته، به میهمانان خیرمقدم گفت و پس از پخش آیاتی از قرآن و سرود ملی مراسم رسمی آغاز شد.

دکتر مهران قسمتی‌زاده رییس نظام پزشکی، پس از ادای خیر مقدم و تبریک روز پزشک به میهمانان و اعضای سازمان گفت: “امروز روز همبستگی جامعه پزشکی و روزی است که ما به خودمان و جامعه نشان می‌دهیم جایگاه پزشکی کجاست. همان‌گونه که مستحضرید، مدت‌هاست روز اول شهریور به مناسبت روز تولد ابن سینا این پزشک شهیر ایرانی، به‌عنوان روز پزشک جشن گرفته می‌شود و در این روز مقام و منزلت جامعه پزشکی پاس داشته می‌شود. این روز را جامعه ما و مردم ما انتخاب کردند برای اینکه از زحمات و خدمات جامعه پزشکی قدردانی کنند. ما نیز در این روز جمع می‌شویم برای این‌که همبستگی خودمان را نشان دهیم.”

وی ضمن توضیح درباره علت به تعویق افتادن جشن روز پزشک امسال، افزود: “استقبال خوب همکاران نشان داد که برای صنف خود ارزش قائلند و با حضورشان باعث شدند این روز پرجلوه باشد. توصیه‌هایی شده بود که چون جامعه ما دوران پر تنشی را می‌گذراند و ناملایمات بسیاری وجود دارد این مراسم را برگزار نکنیم ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در روزگار سخت دو چیز به ما کمک می‌کند تا این سختی‌ها را تحمل کنیم؛ یکی همین شادی‌های ساده‌ی دور هم است و دیگری همبستگی. به همین دلیل هیات مدیره تصمیم گرفت این روز شادی را از همکاران خود دریغ نکند و این مراسم برگزار شود و در این روز اعلام همبستگی کند با تمام آحاد جامعه، و اعلام کند که آمادگی آن را داریم که به وظایف خود همچون گذشته عمل کنیم.”

دکتر قسمتی‌زاده ادامه داد: “نکته دیگری که اینکه در مورد  همبستگی باید بدان اشاره کنم، لزوم همبستگی جامعه پزشکی در مورد هجمه‌های اخیری است که به قانون نظام پزشکی شده است. متاسفانه در سال‌های اخیر بدلیل اجرای طرح‌هایی که علی‌رغم ایده‌های والایی که در ابتدا در مورد آنها مطرح شد، به‌دلیل نداشتن استراتژی و برنامه مناسب برای اجرا، صدمات جبران‌ناپذیری را به نظام سلامت ما وارد کرد و جریان این طرح به غلط و بدون این‌که توان بخش دولتی تخمین صحیحی زده شود، مردم برای دریافت خدمات ارزان به موسسات دولتی گسیل شدند و در نتیجه با این هجوم از یک سو عملا بخش دولتی در ارایه خدمات مستاصل شد و نتوانست به جبران خدمات کادر درمانی خود بپردازد و از سوی دیگر با فشار صدچندانی که به بیمه‌ها آورد، آنها را تا آستانه‌ی ورشکستگی پیش برد و سبب شد که به‌دلیل عدم پرداخت بیمه‌ها، موسسات خصوصی نیز عملا ورشکست شوند. و حال کسانی که تمامی این مشکلات را با تصمیم‌گیری‌های غلط خود بر جامعه تحمیل کردند، برای فرار از بار مسوولیت‌های خود قصد دارند که موج نارضایتی مردم را متوجه نظام پزشکی سازند.”

رییس نظام پزشکی تاکید کرد: “اما من اینجا به نمایندگی جامعه پزشکی منطقه اعلام می‌کنم که ما ضمن پای‌بندی به تعهدات و قسم خود برای تامین سلامت مردم، محکم پشت قانون نظام پزشکی ایستاده‌ایم و هیچ‌گونه تعرضی به آن را تحمل نمی‌کنیم.”

دکتر قسمتی‌زاده در پایان با پاسداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر وارسته، افزود: “هر ساله عادت داشتیم که جشن روز پزشک را به همراه یکی از اعضای شرافتمند و بزرگوار خودمان بگذرانیم؛ کسی که سال‌های سال زحمت کشید و انرژی و زندگی خودش را وقف همشهریان خودش و جایگاه جامعه پزشکی کرد.آن فرد کسی نیست جز دکتر علیرضا وارسته که جایش امروز به شدت خالی است.”

در این زمان حاضرین به پاس گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر علیرضا وارسته به پا خواستند و لحظاتی را در سکوت، یاد آن بزرگمرد را گرامی داشتند.

در ادامه مراسم به رسم هر ساله با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از جمعی از همکاران به عنوان منتخبین گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی تقدیر شد. برای اهدای لوح تقدیر به منتخبین، از همکاران دکتر سیدعلی معصومی، دکتر محمد میثمی، دکتر حسین تقی‌پور و از هیات مدیره خانم دکتر سائری به روی سن آمدند و از همکاران منتخب سال دکتر احمد چشم‌خوشان، دکتر عباس شکوهی، دکتر ابوالقاسم ایمانی، خانم دکتر بهاره علیزاد جهانی، خانم فاطمه پرمهر پاینده، خانم متین راستروان با اهدای لوح و یک شاخه گل و تابلوی نفیس تقدیر شد. از طرف انجمن پزشکان عمومی نیز دکتر علیرضا (مهران) اسماعیل‌زاده به‌عنوان پزشک عمومی منتخب معرفی شد.

همچنین به پاس یک عمر زندگی شرافتمندانه و سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر و خدمت بی‌شائبه زنده‌یاد دکتر علیرضا وارسته در راه اعتلای جامعه پزشکی منطقه و ممارست همدلانه ایشان در حفظ سلامت جامعه و مرهم نهادن بر آلام بیماران، با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی او تقدیرنامه و لوح سیمرغ درمانگر به همسر گرانقدرش اهدا شد.

دکتر وارسته به واسطه‌ی وارستگی‌اش در طول حیاتش هیچگاه اجازه نداد به‌عنوان پزشک نمونه انتخاب شود و حتی در هیچ مراسمی اجازه نداد از وی قدردانی شود. جایش در این شب بسیار خالی بود!

همسر نازنین زنده‌یاد دکتر وارسته، سرکار خانم دکتر شهره علیدوست که برای دریافت لوح تقدیر به سن آمد، با حزن و اندوه گفت: “از همه شما به خاطر پشتیبانی و همدردی و همراهی که داشتید در این مصیبتی که بر ما وارد شد، بی‌نهایت متشکرم و قدردانی می‌کنم.”

 هر ساله با هدف تقدیر از تلاش و خدمات جامعه پزشکی یکی از پزشکان شهر به شکل نمادین به‌عنوان پزشک نمونه از سوی هیات مدیره نظام پزشکی انتخاب می‌شود. امری دشوار و گاهی بحث‌انگیز. اما این بار هیات مدیره نظام پزشکی سعی ‌‌کرد این انتخاب را با مشارکت اعضای خود و در قالب نظرسنجی برگزار کند.

پس پرسش‌نامه‌هایی تهیه شد و چه به‌طور الکترونیک و چه کاغذی در اختیار تمامی اعضای نظام پزشکی قرار گرفت در این پرسش‌نامه در کنار انتخاب کاندیدای خود از پاسخ دهندگان در مورد معیارهای انتخابشان نیز پرسش شده بود. عمده معیارهای مطرح شده از سوی همکاران شامل این موارد بود: سابقه فعالیت، اخلاق حرفه‌ای، سطح علمی، فعالیت در امور صنفی و خیریه، اخلاق‌مداری و مردمداری و… . در نهایت هیات مدیره سازمان از بین افرادی که حائز بیشترین آرا بودند، پزشک نمونه سال را انتخاب نمود.

دکتر قسمتی‌زاده ضمن بیان توضیحاتی در مورد روند انتخاب پزشک نمونه سال گفت: “ما معتقدیم تمام افراد جامعه پزشکی در طول خدمت‌شان نمونه هستند و شایان تقدیرند ولی هر ساله به صورت نمادین یکی از پزشکان انتخاب می‌شود. به رسم هر ساله که روش دکتر وارسته بود که بیوگرافی وی به‌صورت معما طرح می‌شد، به یاد ایشان همین روش را ادامه می‌دهیم.”

وی افزود: “پزشک نمونه امسال متولد ۱۳۴۶ است، متولد اردیبهشت ماه، در سال ۱۳۶۴ دیپلم گرفت، در دو مقطع تحصیلی پیاپی شایستگی خود را نشان داد یکی در کنکور  که با رتبه ۱۱ افتخاری برای این شهر کسب کرد  و دومین بار در امتحان دستیاری که نفر اول دوره خود شد.  بود که در سال ۱۳۷۱ وارد دوره دستیاری شد، پزشکی که با قلب بسیاری از مردم شهر ارتباط دارد و نبض بسیاری آز آنها در دست اوست.

و اما پزشک نمونه سال متخصص قلب اخلاق‌مدار شهر، دکتر احمد اکرامی بود که با اهدای لوح تقدیر و نماد سیمرغ درمانگر مورد تقدیر قرار گرفت.

دکتر اکرامی ضمن تشکر از هیات مدیره و همکارانی که در نظرسنجی به وی رای دادند، اظهار امیدواری کرد مشارکت همکاران در سال‌های بعد در نظرسنجی بیشتر شود. وی افزود: “این انتخاب مسوولیت من را دوچندان می‌کند، چون آرای خیلی از دوستان را دارم و باید بیشتر از پیش خودم را به‌روز نگهدارم و در کارهای اجتماعی و صنفی و نظام پزشکی فعال‌تر باشم و بیشتر در خدمت همکاران باشم.”

وی در ادامه گفت: “این جایزه را با همه همکاران شریک می‌دانم، به خصوص با همکاران پزشک عمومی که در روستاهای دور مشغول خدمت به مردم هستند، کسانی که به لطف تصمیمات وزارتخانه مجبور به تحمل مشکلات پزشک خانواده و پزشک روستا هستند و از همه بیشتر با شما عزیزان.”

در بخش‌هایی دیگر از این مراسم که همراه با پذیرایی و صرف شام همراه بود، گروه موسیقی با هنرمندی آقای حمید ایزدپناه به اجرای ترانه‌های شاد و خاطره‌انگیز پرداختند، و نیز کارت‌های هدیه و هدایایی دیگر از سوی اسپانسرهای مراسم و شرکت تعاونی اعتبار و انجمن دندانپزشکی به قید قرعه به حاضرین اهدا شد.

این مراسم با پشتیبانی مالی موسسات درمانی شهر مرکز پزشکی هسته‌ای گاما اسکن ابریشم، بیمارستان‌های خصوصی شفا و میلاد، آزمایشگاه مهر، مرکز تصویربرداری و MRI فارابی، و نمایندگی بیمه ایران میروهابی برگزار شد.

پزشک نمونه سال ۱۳۹۷:
دکتر احمد(مجید) اکرامی
 (متخصص قلب)

منتخبین سال ۱۳۹۷

دکتر احمد چشم خروشان
 (متخصص بیهوشی)

دکتر عباس شکوهی
 (دندانپزشک)

دکتر ابوالقاسم ایمانی
 (داروساز)

خانم دکتر بهاره علیزاد جهانی
(پاتولوژیست)

خانم فاطمه پرمهر پاینده
 (کارشناس مامایی)

خانم متین راستروان
 (کارشناس گفتاردرمانی و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)

و منتخب انجمن پزشکان عمومی:
دکتر علیرضا (مهران) اسماعیل‌زاده
 (پزشک عمومی)