در روزهای سختی که مردم کشورمان سپری می‌کنند و بیماری‌های عدیده‌ای گریبان‌گیر جامعه‌ی ایرانی شده، در روز پزشک و در هیات یک پزشک نمی‌توان ظاهر شد و فقط از مقام و منزلت پزشک در جامعه گفت و شنید. نمی‌توان بی‌تفاوت به دردها و غم‌های مردم فقط جشن گرفت و از شادی‌ها گفت.

شادی حق هر انسانی از جمله پزشکان و اعضای جامعه پزشکی است و همانند سایر هم‌میهنان‌مان ما نیز حق داریم در روزگاری که از زمین و زمان مصیبت می‌بارد، هر بهانه‌ای را دستاویزی برای شادی و سپری برای خود قرار دهیم تا اندکی و ساعاتی از این طوفان پیشرونده غم و اندوه که در راه افتادن آن کمترین نقش را داشته‌ایم خود را برهانیم.

برگزاری جشن روز پزشک حق ماست و شادی (آن‌چه به‌ دلایل گفتنی و ناگفتنی هر روز در زندگی ما ایرانیان کم‌رنگ‌تر می‌شود) در این روز چون ایستگاهی است برای پیاده شدن موقتی از قطار دردها و رنج‌ها که مدت‌ها سوار آن هستیم و این روزها شتاب بیشتری گرفته‌ است.

اما فراموش نکنیم که این روز فقط روز شادی جشن نیست، بلکه روز همبستگی صنفی است آن هم صنفی که از معدود صنف‌های کشور است که در شروع فعالیت شغلی در تعهد نامه‌ای اخلاقی با صدای بلند متعهد می شود که در روزهای سخت در کنار بیماران خود بماند؛‌ و همانا امروز از جنس همان روزهای سخت است. روزهای سختی که در اثر ناکارآمدی بسیاری از تصمیم‌گیران و تصمیم‌‌سازان سیاسی و اجتماعی این کشور برای این مردم رقم خورده است. در این روز لازم است در کنار سایر مردم کشورمان علت این ناکارآمدی را به پرسش بکشیم و از مسوولان و مسببان آن بپرسیم که ما چه کم از مردم دیگر سرزمین‌ها داریم که در مقابل این همه بی‌عدالتی از ما دفاع نمی‌کنید.

به‌نظر می‌رسد در سایه تحریم‌ها، روزهای بی‌دارویی و فقر تجهیزاتی در راه است. بسیاری از نخبگان کشور برای فرار از این وضعیت در تدارک خروج از کشورند و عملا اگر چرخ روزگار بر روال جاری بچرخد، در آینده نزدیک کشور هم با فقر دارویی و تجهیزاتی و هم موج جدید مهاجرت نیروی انسانی کارآمد روبه‌رو خواهد شد. اینجاست که سکوت جامعه پزشکی در این شرایط بی‌معنی خواهد بود؛ باید از مسوولان مملکت خواست که برای تغییر وضعیت کاری کنند. شرایط پیش‌رو نه درخور و نه حق مردم شریف ایران است.

متاسفانه در این شرایط اسفناک جامعه و همچنین شرایط نابه‌سامان نظام سلامت کشور که به‌ویژه به‌دلیل اعمال سیاست‌های پوپولیستی در سال‌های اخیر دچار بن‌بست در ارائه خدمات و ورشکستگی موسسات مالی و سازمان‌های بیمه‌گر شده و عملا نارضایتی مردم از پزشکان و موسسات پزشکی را به‌دنبال آورده؛ پزشکان و موسساتی که عملا درمانده از فشار کاری از یک سو و عدم دریافت مطالبات از سوی دیگر خود از قربانیان سیاست‌های غلط جاری هستند، مسوولان و پدیدآورندگان این شرایط با فرافکنی قصد دارند نارضایتی به‌وجود آمده در مردم را متوجه جامعه پزشکی و سازمان مدنی متعلق به آنان (سازمان نظام پزشکی) کنند.

اینجاست که سازمان نظام پزشکی باید به وظیفه قانونی خود در دفاع از منافع مردم و جامعه پزشکی دفاع کند. در این شرایط مسوولان سازمان باید هوشیارانه از یک سو با روشنگری در مورد علت ناکامی‌های حاصل از ناکارآمدی حاکم بر نظام سلامت، ذهنیت جامعه را در این مورد روشن گردانند و از سوی دیگر با پی‌گیری مطالبات به حق جامعه ‌پزشکی از حقوق نادیده شده‌ی آنان دفاع کنند و همچنین از تعرضات آتی به قانون نظام پزشکی جلوگیری کنند.

به‌ هر حال جشن روز پزشک فرصتی است برای شادی و اعلام همبستگی با هم و با مردم کشورمان؛ آن را از دست ندهیم.

دکتر مهران قسمتی‌زاده
رییس سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل