مراسم بزرگداشت زنده‌یاد دکتر علیرضا وارسته رییس فقید سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل ظهر پنجشنبه ۱۱ مرداد در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

دکتر وارسته، متخصص اعصاب و روان، عضو هیات علمی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و رئیس ۶ دوره سازمان نظام پزشکی شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل بود که سال‌ها به مردم و جامعه پزشکی خدمت کرد.
بنای اولین بیمارستان خصوصی شهرستان، ساختمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل و بسیاری از بناهای دیگر گوشه‌ای از خدماتی است که دکتر وارسته در لاهیجان به یادگار گذاشت.

در این مراسم که از سوی سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل به پاس قدردانی از زحمات و تلاش‌های این بزرگ‌مرد در اعتلای جایگاه صنفی حرفه‌ای جامعه پزشکی و سلامت شهروندان منطقه نمود، برگزار شد؛ افزون بر اعضای خانواده دکتر وارسته و دوستان ایشان، میهمانانی چون دکتر زالی، دکتر خورسندی، دکتر برزیگر، دکتر مدبرنیا، دکتر آشوبی، دکتر فرقان، دکتر نیکفر و جمعی از فعالین صنفی و نشریات استان از جمله دکتر اخوین و دکتر جوزی حضور بهم رساندند و ضمن ادای احترام به آن بزرگ‌مرد یاد و خاطره‌ی ایشان را گرامی داشتند.

اولین سخنران این مراسم دکتر مهران قسمتی‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل بود که با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر علیرضا وارسته، حضور پررنگ مهمانان را نشان‌دهنده خدمات ارزنده دکتر وارسته به نظام سلامت و پزشکی دانست و افزود: “ایشان همواره برای ما عزیز بوده و در یاد و خاطره ما زنده خواهند ماند. دکتر وارسته از دسته افرادی بودند که یادگار و خدمات ارزشمندی از ایشان برای شهرمان برجای‌مانده است، دکتر وارسته با انتخاب روشی خاص در زندگی سرمشقی خوانا از یک زندگی پربار را برای بازماندگان خود به یادگار گذاشت. محدود افرادی هستند که پس از مرگ به‌جز خاطرات یادگارهای برجای بگذارند که در زندگی و سرنوشت مردم و افراد جامعه تاثیرگذار باشد، دکتر وارسته از آن دسته افراد بود.”

رئیس نظام پزشکی با اشاره به متانت و شایستگی زنده‌یاد دکتر وارسته گفت: ” تلاش مداوم و میل شدید به ساختن و آموزش در دکتر وارسته موج می‌زد و تلاقی این همه سبب شد که به بسیاری از اهدافی که در زندگی تعیین کرده بود برسد اما با این وجود اهل خودنمایی نبود و دلیل این امر نیز این بود که دکتر وارسته به صلحی در درون رسیده بود که بازتاب آن، مهر به خود و دیگران و عشق به زندگی و مردم بود. به پاس خدمات او، هیات مدیره نظام پزشکی تصمیم گرفت سالن همایش سازمان را به نام دکتر وارسته مزین کند و سومین پنجشنبه هر سال نیز روزی را به نام روز وارستگی بنامد و در این روز همه ساله همایشی علمی را به یاد وی برگزار کند.”

دکتر قسمتی‌زاده در پایان سخنانش از سردیسی که به همت دوستان و دوستداران دکتر وارسته تهیه شده و به‌زودی در جلوی سالن همایش دکتر وارسته نصب خواهد شد، خبر داد و تاکید کرد: “حق این شهر است که نمادی از دکتر وارسته را در خودش حفظ کند.”

سخنران بعدی دکتر علیرضا زالی، مشاور عالی و نماینده‌ی رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور بود که ضمن قرائت پیام دکتر فاضل در تکریم شادروان دکتر وارسته، نام خانوادگی دکتر وارسته را نشانگر شخصیت آن بزرگوار شمرد و گفت: “سخنرانی در این مجلس بدون حضور دکتر وارسته و در سوگ ایشان بسیار سخت و حزن‌انگیز است ولی باید در تکریم این شخصیت متعالی این جلسه را برگزار کنیم.”

دکتر زالی افزود: “دکتر وارسته از فعالان صنفی پزشکی بودند و با این ‌وجود در حوزه اجتماعی نیز بسیار فعال و یک شخصیت اجتماعی نقش‌آفرین بودند معمولاً به دلایل عوامل متعدد در کارهای اجرایی از میزان اقبال عمومی افراد کاسته می‌شود اما هیچ‌وقت از محبوبیت و اقبال دکتر وارسته کم نشد و این نشانگر این است که ایشان در تمام مسیر حرکت خود از اقتدار اخلاقی برخوردار بودند. ایشان با ممارست بسیاری در مورد مسایل صنفی پزشکی کل کشور و نه فقط لاهیجان در این راه سخت حرکت کردند که افراد کمی پیگیر و خستگی‌ناپذیر بودند.”

وی با برشمردن دیگر ویژگی‌های زنده‌یاد دکتر وارسته به بعضی از فعالیت‌های ایشان از جمله اولین تجربه نظام پزشکی کشور در مورد بیمه مکمل گروهی در لاهیجان که هم اکنون الگوی کشوری شده و ادامه داد: “دکتر وارسته در بین ماست، روح بلند ایشان بر جلسه ما وقوف دارند. دکتر وارسته نمادی از یک پزشک مردم‌گرا و مردم‌دوست، متعالی، عالم و فهیم و نمادی از یک پزشک خیر و مؤثر در حوزه‌های اجتماعی بود، پزشکی که همواره همه تلاشش بر این بود که مشکلات حوزه علوم پزشکی را مرتفع کند. یاد ایشان را گرامی می‌داریم و انشالله بتوانیم ادامه‌دهنده راه ایشان باشیم.”

پس از دکتر زالی نوبت دکتر علی‌اکبر خورسندی، استاد ارتوپدی دانشگاه تهران و همکلاسی قدیمی دکتر وارسته بود. او با اشاره به شخصیت آرام دکتر وارسته گفت:: “افرادی که رشته روانپزشکی را انتخاب می‌کنند، شخصیت فیلسوف و جامعه دوستی دارند و ایشان نیز این رشته را در راستای ایده خود انتخاب کرد در واقع ایشان بزرگ‌مردی بود از تبار عشق.”

دکتر خورسندی افزود: “دکتر وارسته خدمات بسیار ارزشمندی را برای این شهرستان انجام داد. بنده همت و تلاش‌های بزرگ ایشان را ستایش می‌کنم و امیدوارم نسل آینده و پزشکان جوان ما راه ایشان را مستدام بدارند.”

سپس دکتر انوش برزیگر، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان گیلان با تسلیت مجدد درگذشت دکتر وارسته عنوان کرد: “ایشان دوست بسیار ارزشمندی برای بنده بودند و همیشه در بسیاری از امور از ایشان راهنمایی می‌گرفتم. دکتر وارسته با عشق کار می‌کرد و برای دانشگاه آزاد لاهیجان از هیچ خدمتی دریغ نمی‌کرد. ایشان تلاش‌های بسیاری برای آوردن رشته‌های پزشکی به این شهرستان کردند، عشق بی پایان خدا، رحمت خدا به سوی ایشان جاری و ساری باشد.”

در ادامه مراسم حاضرین به دعوت مجری مراسم سرکار خانم سوسن رضایی با گوش دادن به ساز و آواز و نواهای خاطره‌انگیز گروه موسیقی سنتی ارغنون، لحظاتی را با خاطرات خود خلوت کردند.

سخنران بعدی دکتر ذبیح‌اله نیکفر، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی بود که اظهار داشت: “بسیاری از ویژگی‌های ارزنده دکتر وارسته در این مراسم عنوان شد اما نکته‌ای که از ایشان گفته نشد این بود که این بزرگوار در امور مختلف کمک می‌کردند اما به دنبال پست و مقام نبودند.”

وی تصریح کرد: “امروز همه به دنبال جایگاه و مقام هستند اما ایشان مسئولیت را نپذیرفتند و بدون پذیرش مسئولیت، به این دانشگاه آزاد لاهیجان کمک بسیاری کردند. علت اینکه که عزیزان حاضر از راه‌های دور و نزدیک به این مراسم آمدند این بود که دکتر وارسته، وارستگی خودشان را عرضه نمی‌کردند و به فکر خدمت به مردم بودند.”

دکتر محمدکاظم پورکاظمی، رییس انجمن داروسازان استان گیلان و مشاور عالی رییس کل سازمان نظام پزشکی  نیز در این مراسم گفت: “ایشان آن‌قدر بزرگ‌مرد بودند که از بزرگ‌منشی ایشان بارها پند گرفته‌ایم. ایشان تعامل بسیار خوبی با ارگان‌ها و ادارات داشتند و روش مدیریت و عملکرد ایشان بسیار قابل‌ستایش بود. باید از خصوصیت دکتر به نیکی یاد کرد. کار  فعالیت ایشان کاملا چارچوب داشت. مشکلاتی که در نظام پزشکی‌های دیگر بود اینجا به سبب درایت دکتر وارسته وجود نداشت.”

در پایان مراسم که با پخش شعری که خواهر دکتر وارسته در وصف برادرش سروده بود همراه بود، دکتر جهانگیری داماد زنده‌یاد دکتر وارسته، ضمن تقدیر از میهمانان و گردانندگان از طرف خانواده ایشان گفت: “دکتر وارسته با وجود این‌که در کنار ما نیستند میراث بسیار ارزشمندی از جنس عزت، احترام، مهربانی و در یک‌کلام از جنس انسان بودن بر جای گذاشت. امیدوارم بتوانیم راه این بزرگ‌مرد را ادامه دهیم.”