تالار همایش سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل با حضور دکتر علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور، دکتر انوش برزیگر و دکتر فرزاد فرقان اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی کشور، دکتر حمید طهماسبی‌پور و دکتر علی سجادی اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و تنی چند از روسای نظام پزشکی‌های استان و اعضای سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل صبح روز سه‌شنبه دوم خرداد ۱۳۹۶ افتتاح شد.

در این روز حاضران شاهد به‌ثمر رسیدن تلاش ۲۴ ساله جامعه پزشکی منطقه در بنای خانه مشترک و نماد اتحاد خود بودند؛ ساختمانی که پروژه بنای آن از سال ۱۳۷۲ با تشکیل هسته اولیه استارت خورد و با خرید زمینی به مساحت ۴۱۴ متر مربع در سال ۱۳۷۹ و شروع ساخت در سال ۱۳۸۲ وارد مرحله اجرایی شد.

در ابتدا دکتر علیرضا وارسته رییس نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل که شاید خوشحال‌ترین فرد مراسم افتتاح بود، ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: امروز شاهد به‌ثمر رسیدن میوه درختی هستیم که بذر آن سال‌ها پیش با کوشش و مراقبت‌های فراوان کاشته و اینک تبدیل به درختی شده است با شاخه‌ها و بخش‌های متعدد.

دکتر وارسته سپس گزارش مبسوطی در مورد فعالیت این سازمان به ویژه در مورد ششمین دوره‌ی هیات مدیره آن (دوره‌ی اخیر) ارایه داد و گفت: “نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل مثل سراسر ایران از سال ۱۳۷۱ البته با ۱۲۳ نفر عضو و حق عضویت ۲۰۰۰۰ ریال شروع به فعالیت کرد. شروع جلسات در دفتر رییس بیمارستان و پس از آن در مطب دو نفر از همکاران آقای دکتر معصومی و خانم دکتر نژند بود و بعدها مطب خانم دکتر نژند توسط شرکت تعاونی اعتبار خریداری شد و در اختیار نظام پزشکی قرار گرفت تا سال ۱۳۸۵ که به طبقه ی هم‌کف همین ساختمان منتقل شدیم. در پایان سال ۹۵ رقم اعضای نظام پزشکی لاهیجان به ۶۲۶ نفر عضو فعال رسید . هماکنون نظام پزشکی ششمین دوره‌ی هیات مدیره لاهیجان و اولین دوره ایست که با با ۱۷ عضو تشکیل شده را سپری می کند که و ۳ حوزه‌ی معاونت داشته و از سال ۹۲ تا ۹۵، ۱۴۵ جلسه را پشت سر گذاشته که ۶۶۹ مصوبه داشته است.”

وی در ادامه‌ به فعالیت‌های معاونت‌های سه گانه نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل پرداخت و در مورد فعالیت‌های حوزه‌ی انتظامی گفت: “در حوزه‌ی معاونت انتظامی، هیات بدوی انتظامی از سال ۱۳۷۴ شروع به فعالیت کرد و تا این مدت شش هیات بدوی داشتیم که در ششمین دوره از سال ۹۲ تا ۹۵ تعداد ۱۹۸ پرونده شکایت رسیده، هر شکایتی اول به هیات حل اختلاف سه نفره معرفی می‌شود. بسیاری از شکایت‌ها معمولا سوءتفاهماتی است ‌که از این تعداد ۴۴ مورد در هیات حل اختلاف برطرف شده و ۸۴ مورد کیفرخواست صادر شده و ۵۸ مورد به هیات بدوی معرفی شده تعدادی از این موارد از دادگاه و نظام پزشکی سایر شهرها برای کارشناسی ارجاع شد. دادسرای نظام پزشکی لاهیجان هم از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرد و این سومین دوره‌ی دادسرا هست و از سال ۹۲ تعداد ۸۴ پرونده بررسی شد که از این بین ۲۰ مورد کیفرخواست صادر شده است.”

دکتر وارسته در مورد فعالیت‌های حوزه‌ی معاونت اداری- پشتیبانی و رفاهی به تعامل بسیار خوب نظام پزشکی با ادارات مرتبط از جمله فرمانداری، شهرداری، دادگستری و دارایی اشاره کرد و گفت: “ما با دارایی هر سال قرارداد و تعامل خاصی داشتیم که در ۸-۷ سال اخیر حتی یک مورد به هیات حل اختلاف رجوع نشده است. همچنین در مورد دادگستری و نماینده‌ی شهر در مجلس جلسات متعدد و تعاملات خوبی داریم و برای جمع‌آوری پسماندهای عفونی در تعامل با مرکز بهداشت و محیط زیست و شرکت‌های مختلف قرارداد تنظیم کردیم.”

دکتر وارسته با اشاره به این که لاهیجان اولین سازمان در سطح کشور است که از سال ۷۲ قرارداد گروهی با یکی از نمایندگان بیمه ایران در مورد بیمه مسوولیت حرفه‌ای منعقد کرد، ادامه داد: “تا سال ۸۶ بیشتر اعضای این سازمان تحت قرارداد با این نمایندگی بودند؛ از سال ۸۶ با تاسیس بیمه‌ی آسایش به مدت یک سال با این بیمه قرارداد داشتیم تا بعد از یک سال مجددا با همان نمایندگی با اخذ امتیازاتی ویژه در زمینه‌های مختلف، که در سطح استان بیشترین تعداد بیمه‌ای را پوشش می‌دهد.”

وی درباره‌ی انجمن‌های علمی لاهیجان ضمن معرفی انجمن‌های پزشکان عمومی لاهیجان، سیاهکل، ‌آستانه و کیاشهر، انجمن مامایی شرق گیلان و انجمن دندانپزشکی لاهیجان- سیاهکل به فعالیت‌های علمی این انجمن‌ها در برگزاری سمینارها و بازآموزی‌های علمی در لاهیجان پرداخت.

رییس نظام پزشکی لاهیجان در ادامه در مورد نشریه ندای سپید ارگان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل، گفت: “ندای سپید از سال ۱۳۸۴ با هدف خبررسانی به اعضا باز با زحمات آقای دکتر قسمتی‌زاده در ۴ صفحه شروع شد و به همت و کوشش همکاران و اعضای محترم در حوزه‌های مختلف به‌صورت فصلنامه با محتوای متعدد و متنوع چاپ می‌شود و در دوره‌ی ششم ۱۷ شماره منتشر شده است.”

وی درباره‌ی شرکت تعاونی اعتبار شهرستان لاهیجان گفت: “این شرکت تعاونی اولین و تنها شرکت تعاونی اعتبار در ایران با مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی است که از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرده و از سال ۱۳۷۶ به نام شرکت تعاونی اعتبار نظام پزشکی لاهیجان به ثبت رسید و از سال ۱۳۹۵ رسما تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفت و در حال حاضر دارای ۲۶۷ عضو است.”

دکتر وارسته در ادامه‌ی گزارش خود در مورد ساختمان نظام پزشکی گزارش کاملی ارایه کرد و افزود: ” تکمیل سالن همایش همراه با تمام تجهیزات (صندلی، وسایل صوتی و تصویری و…) که با کوشش همکار محترم جناب آقای دکتر مسعود ذوقی انجام شد، ۱۱۴/۳۲۷/۰۸۶/۴ ریال هزینه داشت و کل مبلغ هزینه‌ی ساختمان تاکنون ۱۲۰/۲۰۸/۷۲۸/۵ ریال است.

دکتر وارسته در پایان ضمن تشکر از همه‌ی کسانی که در به ثمر رسیدن پروژه‌ی ساختمان نظام پزشکی این سازمان را یاری کردند افزود: “ما تقریبا به همه خواسته‌هامان چه در زمینه‌ی ساختمان و چه در زمینه‌ی تعامل با ادارات رسیده‌ایم، به جز تعرفه‌ها که در اختیار ما نیست. فقط یک موضوع می‌ماند و آن هم ساخت مجتمع و شهرک مسکونی برای جامعه‌ی پزشکی لاهیجان که دو بار اقدام کردیم و شکست خوردیم و امیدواریم در دوره‌ی بعدی نظام پزشکی انجام شود.”

دومین سخنران این جشن دکتر برزیگر- رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های گیلان- بود. وی با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: “این طرح، انقلابی است ولی شرط موفقیت آن این است که عدل و نظم در آن رعایت شود. در این طرح رضایتمندی بیماران در نظرسنجی‌ها ۹۰ درصد بود اما بیمارستان‌ها ورشکست شدند و همکاران ناراضایتی دارند. در شورای روسای دانشگاه‌ها هم به وزیر در مورد طرح قاصدک گفتم الان شرایط مناسب این طرح نیست و می‌بینیم که طرح قاصدک به شکلی که انتظار داشتیم اجرا نشد چون ما بیمه‌های خوبی نداریم و تجمیع بیمه‌ها وجود ندارد و باید پایه و ارجاع درست شود.”

دکتر برزیگر با اشاره به لزوم حذف رابطه‌ی مالی بین پزشکان و بیماران تاکید نمود: “در نظام ارجاع باید همه‌ی گروه‌های پزشکی اعم از پزشکان و داروسازان و آزمایشگا‌ها و ماما و پرستار و پزشکان عمومی عزیز ما باشند.”

از دیگر سخنرانان این جشن دکتر بهمن مشفقی از همکاران پیشکسوت لاهیجانی و دادستان دو دوره‌ی پنجم و ششم دادسرای نظام پزشکی لاهیجان بود که در زمینه‌ی اخلاق و کرامت انسانی سخن گفت و از بی‌توجهی به آن در جامعه و زمانه‌ی کنونی شکوه کرد.

آخرین سخنران مراسم دکتر زالی رییس کل نظام پزشکی بود که در ابتدا خوشحالی خود را از حضور پرشور مردم در انتخابات و رای اعتماد مجدد به دکتر روحانی چنین ابراز کرد و گفت: جای مسرت دارد در ایامی به اینجا آمده‌ام که ملت سلحشور و غیور و سرافراز ایرانی جشن و پایکوبی‌های ارزنده‌ای را در زمینه‌ی یک افتخار بزرگ ملی در شور حماسی انتخابات به نمایش گذاشتند. امروز در شرایطی در خدمت شما در اینجا هستیم که مردم شریف ایران بار دیگر برگ زرینی در تاریخ مشعشع ایرانیان افزودند و به اسلوب و متد و مانیفستی از اداره‌ی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی،‌ اقتصادی و سیاست خارجه‌ی کشور رای دادند که آن اسلوب را بر اعتدال و تدبیر و نویدبخشی نزدیک‌تر دیدند. مفهوم رای بالای جامعه‌ی ایرانی به چنین تفکر و چنین نگاه عمیق آینده‌نگارانه در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، این است که ملت با انتخاب یک گزینه‌ی برتر، مسیر فراسوی خود را به خوبی ترسیم کردند. میزان مشارکت فعال گیلانی‌ها و میزان ترجیحی آرا برای رییس جمهور منتخب معنا دار است و نشان از زکاوت و فهم عمیق گیلانی‌های عزیز دارد.”

دکتر زالی ادامه داد: “جامعه‌ی پزشکی کشور هم علی‌رغم همه ناملایمات و مرارت‌ها، فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده، این‌بار در این صحنه‌ی حماسی ملی به خوبی نقش‌آفرینی کرد و به‌عنوان یکی از گروه‌های مرجع اجتماعی با گسیل داشتن مردم به صندوق‌های آرا و مشارکت جمعی جامعه‌ی پزشکی که از یک وجاهت بالای اجتماعی برخوردار بودند، این بار هم برگ زرینی به افتخارات این جامعه‌ی خدوم و گران سنگ ملی افزود. و خوشحال هستم که از گروه‌های فعال در دو سه هفته‌ی اخیر در بخش‌های اجتماعی و به‌خصوص در برنامه‌های دولت تدبیر و امید که مشارکت جدی داشتند، یکی از گروه‌های مرجع و پرطراوت و پرانگیزه جامعه‌ی پزشکی بود. ذائقه‌ی جامعه‌ی پزشکی هم علی‌القاعده با این انتخاب برتر که ملت شریف پسندیدند، هم‌خوانی و انطباق بیشتری داشت که این همه مایه‌ی تقدیر است. البته کدورت خاطرها، دغدغه‌ها، نگرانی‌ها، کم‌مهری‌ها، بی‌انصافی‌ها و برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای هم در حق جامعه‌ی پزشکی انجام شد اما اینها باعث نشد که جامعه‌ی پزشکی در بزنگاه تاریخی، نقش اجتماعی خود را ایفا نکند. این نشان‌دهنده‌ی بالندگی و رشد و بلوغی است که ما در جامعه‌ی پزشکی انتظار داشتیم.”

وی در ادامه گفت: “خیلی خوشحالم که در چنین روز خجسته و فرخنده‌ای که موجبات مسرات همکاران عزیزمان در نظام پزشکی لاهیجان است، حضور دارم. به همه همکاران خسته نباشید و خدا قوت میگم. افتتاح فاز جدید نظام پزشکی لاهیجان را به فال نیک می‌گیریم که نماد ساختاری فیزیکی و استقلال یک نظام پزشکی است و از نظر سمبلیک یک آرایه‌ی ابتدایی است اما مفهوم بسیار مهمی دارد و آن هم پارادیم استقلال حرفه‌ای و صنفی جامعه‌ي پزشکی است و به حمداله در کشور این موج مترنم استقلال حرفه‌ای و صنفی سازمان نظام پزشکی‌های کشور در حال وزیدن است، روز به روز هم بر این درخت تناور در سازمان‌های نظام پزشکی در اقصا نقاط کشور افزوده می‌شود و ما هم از این رخداد صنفی اجتماعی خوشحال هستیم.”

رییس کل نظام پزشکی ضمن تشکر و تقدیر از دکتر وارسته و همکارانش افزود: “خدا را شاکر هستیم که روسای محترم نظام پزشکی‌ها و هیات مدیره‌های نظام پزشکی در کشور یکی از ارکان ارزنده و تاثیرگذار هستند. تقریبا آن نگاهی که از روز اول این دوره در جمع اعضای شورای‌عالی و ارکان سازمان هم متبلور بود که به سمتی حرکت کنیم که استقلال واقعی در شهرستان‌ها شکل بگیرد، می‌بنیم که این اتفاق افتاده و این کانسپت مدیریتی فراهم شده و در هر شهرستانی که می‌رویم می‌بینم که دوستان با کوله‌باری از تجربه توانستند مدل‌های مدیریتی خلاقانه و بدیعی را در حوزه‌های خود ایفا کنند که نمونه‌اش در کار‌های خوب جناب آقای دکتر وارسته و همکاران خوب‌شان در هیات مدیره‌ی ششم بود که از نظر من جای تبریک دارد و حتما هم باید سازمان نظام پزشکی در سال‌های آتی بر این استراتژی پافشاری کند و به سمت استقلال بیشتر نظام پزشکی‌ها در شهرستان‌ها حرکت کند و همانطور که در متن مترقی قانون وجود دارد، رییس نظام پزشکی و هیات مدیره‌ی هر شهرستان بخش مهم ارکانی برای تمشیت کارهای خود باشد و نیاز به تمرکزگرایی نخواهد بود. مدل‌های اخیر نظام پزشکی در کشورهای توسعه یافته هم همین‌طور است و باید قدردان این حرکت نوین مدیریتی باشیم که به همت دوستان در شهرستان‌ها حاصل شده است.”

دکتر زالی با اشاره به لزوم تعامل با ادارات در سطح شهرستانی و استانی ضمن حفظ استقلال نظام پزشکی‌ها برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی در حل مشکلات جامعه‌ی پزشکی، افزود: “نمونه‌هایی که آقای دکتر وارسته برای حل مسایل مالیات، ‌عوارض، تابلوها و پسماندها مثال زدند، نمونه‌های درخشانی از تجارب محلی و بومی است و باید خوشحال باشیم که در منطقه‌ی ما این بالندگی وجود دارد. جمع‌آوری مدل‌های مدیریتی در شهرستان‌ها و دریافت گزارش‌های مبسوط عملکرد چهارساله و جزییات بیشتر شهرستا‌ن‌ها در مورد تجارب موفق و بومی، می‌تواند برای بقیه هم الگوی راه باشد.”

رییس کل سازمان ادامه داد: “نظم مستمری در بدنه‌ی پزشکی استان و به‌طور اخص در لاهیجان حاکم است و این انسجام درونی شاکله‌ی پیشرفت‌هایی است که اشاره شد. امروز جامعه‌ی پزشکی بیش از هر زمانی نیاز به هماهنگی، همدلی، تفاهم و هم‌اندیشی مشترک دارد. هم‌گرایی به مصلحت عموم جامعه‌ی پزشکی است. هر نوع انشقاق و واگرایی و دوری جستن از منافع مشترک در جامعه‌ی پزشکی امروز بسیار خطرناک و سم هولناک است. جامعه‌ی پزشکی کشور می‌تواند با درک عمیق با همگرایی و همدلی بیشتر و انسجام صنفی درونی و وحدت رویه در مقابل سختی‌های موجود بایستد. نظام پزشکی روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، خیلی از مرارت‌هایی مثل مالیات،‌ عوارض، تعرفه‌ها، مسایل نظام ارجاع، خاموشی بخش خصوصی و مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی با مسایل مبتلابه جامعه‌ی پزشکی به اشکال مختلف وجود دارد، امهات مشکلات پزشکی چند فصل بیشتر نیست که معمولا متواتر تکرار می‌شود.”

وی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به کمیته‌ی سه نفره هیات حل اختلاف، افزود: “تجربه‌ی بسیار خوبی است که قبل از اینکه شکل انتظامی پیدا کند از طریق تمشیت و شیخیتی مسایل را حل و فصل کنیم، به نوعی قضایی‌زدایی به حل مسایل مدنی در رسیدگی به تخلفات انتظامی در جامعه‌ی پزشکی کمک بیشتری می‌کند.”

دکتر زالی در پایان ضمن تقدیر از کارنامه‌ی درخشان و ارزنده‌ی نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل و با قدردانی از پیشکسوتان این مجموعه و یادی از درگذشتگان، گفت: “بخش‌های واپسین ماه شعبان و آستانه‌ی ماه پرفیض رمضان را به فال نیک می‌گیریم و برای جامعه‌ی پزشکی کشور و عزیزان سخت کوش و گران‌قدرمان در استان گیلان و به طور اخص برای همکاران خوب‌مان در لاهیجان و سیاهکل روزهای خوشی را در انتظار داشته باشیم.”

* دریافتی از غیر اعضاء شامل: تعاونی اعتبار نظام پزشکی لاهیجان- استانداری- نماینده مجلس- دانشگاه علوم پزشکی- دکترصادق پیروز- خانواده مرحوم دکتر محجوبی -خانواده مرحوم دکتر مظفری- دکتر ضیاء‌ظریفی و مهندس میر وهابی

 

منبع